Digitaalinen sisällöntuotanto on keskeinen osa modernia liiketoimintaa. Sen avulla yritykset lisäävät näkyvyyttään, rakentavat brändiään ja houkuttelevat asiakkaita. Laadukas sisältö – somepostaukset, blogit, videot ja uutiskirjeet – parantavat yrityksen löydettävyyttä hakukoneissa ja vahvistaa yrityksen asiantuntijakuvaa. Samalla rakennetaan vuorovaikutusta asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Tekoälyteknologiat tuovat yrityksille lisää työkaluja laadukkaiden sisältöjen toteuttamiseen ja toiminnan kehittämiseen.

Digitaalisen sisällöntuotannon kehittäjä F.E.C -työvoimakoulutus toteutetaan yhteistyössä pääkaupunkiseudun työllisyysalueiden kanssa. Koulutus on suunnattu Uudenmaan alueen työnhakijoille, jotka tähtäävät yritysten ja organisaatioiden digitaalisten sisältöjen – kuten markkinoinnin, myynnin tai viestinnän sisältöjen – suunnittelun, kehittämisen ja toteuttamisen työtehtäviin tai muihin tehtäviin, joissa tätä osaamista tarvitaan.
Koulutuksen toteuttaa Target Partners yhteistyössä Laurea AMK:n kanssa. F.E.C-koulutus on 120 arkipäivän kokonaisuus (noin 6 kk), ja se sisältää 24 päivän koulutuskokonaisuuden (lähiosuus, verkko-opinnot) Laurea AMK:n toteuttamana sekä sopivassa yrityksessä tapahtuvan n. 96 arkipäivää kestävän toiminnan (työssäoppiminen).
Koulutukseen osallistumisen tavoitteina ovat osaamisen kehittyminen ja työllistyminen.
Target Partnersin asiantuntijoilla on yli 25 vuoden kokemus työelämän ajankohtaisiin tarpeisiin suunniteltujen työllistymistä edistävien koulutuspalvelujen suunnittelusta ja vastuullisesta toteutuksesta.
HYÖDYT TYÖNHAKIJALLE
+ F.E.C-koulutus on työnhaun ja kouluttautumisen yhdistelmä – mikäli sinulle sopiva yrityskumppani löydetään, saat uutta osaamista Laureassa ja toimit käytännön projekteissa/tehtävissä tavoitteenasi työpaikka – lisäät näin merkittävästi mahdollisuuksiasi työllistyä
+ Lähiosuudessa (n. 24 pv) Laurean digitalisaation, palvelumuotoilun ja digitaalisten sisältöjen kehittämisen ammattilaiset kasvattavat osaamistasi sisällöntuotannon toimintamalleista, teknologioista ja yritystoiminnan kehittämisestä digitaalisin keinoin. Saat uusinta tietoa ja osaamista, joka auttaa sinua kehittymään eteenpäin – samalla kun toimit yrityksessä ja saat työkokemusta.
+ F.E.C-koulutus mahdollistaa mm. työllistymisen koulutusta vastaaviin tehtäviin, urasuunnan vaihtamisen, toimialamuutoksen tai muun henkilökohtaisen uratavoitteen toteuttamisen. Koulutus on myös vaihtoehto pitkittyvälle työnhaulle – osaamisen päivitys & työskentely lisäävät mahdollisuuksiasi työmarkkinoilla.
HYÖDYT YRITYKSELLE
Yritykset hakevat koulutuksen kautta itselleen sopivaa uutta työntekijää. Koulutuksen ajalle solmittava koulutussopimus antaa mahdollisuuden toteuttaa kehittämisprojekti ja samalla perehdyttää uusi henkilö yrityksen toimintaan, tiimiin ja organisaatiokulttuuriin. Parhaimmillaan yhteistyö johtaa työsopimukseen koulutuksen aikana tai sen päättyessä.
Koulutussopimusyhteistyön etuja yritykselle:
+ Mahdollisuus kouluttaa uusi työntekijä – mahdollisuus laajaan sisäiseen perehdytykseen uusiin samalla kun valitun henkilön osaamista kehitetään Laurean koulutusjaksoilla.
+ Mahdollisuus toteuttaa digitaalisuuteen ja sisältöihin liittyvä kehitysprojekti – valittu henkilö voi toteuttaa yrityksen suunnitelmissa olleen kehittämishankkeen, Laurean koulutusjaksot ja ohjaus tukevat toteutusta.
+ Yritys ja työnhakija testaavat yhteistyötä; käytäntö osoittaa, kuinka yhteistyö toimii ja millainen rooli työntekijälle on soveltuvin.



KOULUTUKSEN LÄHIOSUUS LAUREASSA
Koulutuksen lähiosuus koostuu Laurean lähijaksoista ja omaan tarpeeseen valituista verkko-opinnoista. Laurean koulutus käynnistyy maaliskuun 2026 alussa. Lähiosuuden modulit, laajuudet ja tarkempi sisältö:
| 1. JOHDANTO DIGITALISAATIOON JA SISÄLLÖNTUOTANTOON (2 pv) Digitalisaation vaikutukset yritysten toimintaan, prosesseihin, markkinointiin ja asiakaspalveluun. Tekoäly ja robotiikka yrityksen toiminnassa ja sisällöntuotannossa. Sisältösuunnittelun toimenkuvat ja osaamistarpeet yrityksessä. Palvelumuotoilu ja sisällöt. Digitaaliset yhteisöt ja niiden hallinta. |
| 2. SISÄLTÖSUUNNITELMA JA SISÄLLÖNTUOTANNON TYÖKALUT (3 pv) Tavoitteiden määrittely, Kohdeyleisön analyysi, Avainsanojen ja teemojen valinta, Kilpailija-analyysi, Kanavien ja välineiden valinta, Esimerkkejä työkaluista (Canva, Trello jne.), tekoälytyökalut. Valo- ja videokuvaus sekä editointi. Kuvien tuotanto tekoälyllä. |
| 3. PALVELUMUOTOILU (3 pv) Johdatus palvelumuotoiluajatteluun, palvelumuotoilun työkalut, käyttäjäkeskeinen suunnittelu ja menetelmät, palvelukehitys digitaalisessa ympäristössä, yhteiskehittäminen, protoilu, käyttöliittymät ja käyttäjäpolut. |
| 4. DIGIMARKKINOINNIN KANAVAT, DIGITAALINEN ASIAKASKOHTAAMINEN (2 pv) Digitaalisen markkinoinnin osa-alueet, digitaaliset markkinointikanavat ja sisällöntuotanto, kampanjat ja kohdentaminen, hakukonemainonta, web-analytiikka, asiakaskokemuksen kehittäminen digitaalisissa ympäristöissä. |
| 5. VERKKOKAUPAT JA SISÄLLÖT (2 pv) Verkkokauppa-alustat ja käyttöönottoprojektit, tuotekuvaukset hakukoneoptimointiin ja kohderyhmäkohtaisesti, muut verkkokaupan sisällöt, globaalit markkinapaikat. |
| 6. SOMEKANAVAT JA NIIDEN KÄYTTÖ (2 pv) Alustakohtainen sisältöstrategia, alustakohtaiset erityispiirteet, Facebook, Instagram, YouTube, Tiktok, LinkedIn ja muut kanavat, kohderyhmän erot eri somekanavilla (demografia), sosiaalisen median mainonnan perusteet, Analytiikan hyödyntäminen tulosten parantamiseksi. |
| 7. SUJUVA KIRJOITTAMINEN, BLOGIT SISÄLTÖINÄ (2 pv) Blogikirjoituksen rakenteen suunnittelu, kiehtova otsikointi, lukijan osallistaminen ja osallistava kieli, SEO ja SEM -optimointi blogikirjoituksille, tekstintuotanto-osaamisen kehittäminen, tekoäly tekstintuotannon välineenä (esim. ChatGPT), Blogien tekniset alustat ja käyttöönotto. |
| 8. DIGITAL LIVING LAB -TYÖSKENTELY (2 pv) Johdatus teknologisiin sisällöntuotannon alustoihin ja välineisiin. Projektikohtaiset yksilölliset toteutukset osana koulutusta. Laurean Digital Living Lab on oppimisympäristö, joasa voi hyödyntää seuraavia uusia teknologioita: sisällöntuotanto (kuva, video, ääni, editointi), 360-kuvaus, dronekuvaus, live-streamaus, Internet of Things (IOT, sensorointi, PLC-controls), 3D-mallinnus ja 3D-printtaus, VR-lasit ja sisällöntuotanto (mm. Thinglink -alustalle), lisätyn todellisuuden demot (AR), robotiikka, ohjelmistorobotiikka (RPA), chatbotit, verkkosivujen ja verkkokauppojen tuottaminen. |
| 9. OHJAUS + OSAAMISTASI TÄYDENTÄVÄT VERKKO-OPINNOT (6 pv) Kehittämisprojektit yrityskohtaisesti ja yksilöllisesti, opiskelun ohjaus tarveperusteisesti. Esimerkkejä kursseista: Introduction to Data Economy, Palvelumuotoilun Sprint, Luova työhyvinvoinnin tuotteistaminen, EU- ja TKI -rahoituksen taustat, tavoitteet ja painopisteet, Itsensä johtamisen työkalut, Internet Business Models, Futudemy: Innovate Future-Ready Smart Business and Service Ideas, Turvallisuusjohtamisen ja riskienhallinnan perusteet. |
Lähiosuus Laureassa toteutetaan luokka- ja verkkokoulutusten yhdistelmänä. Koulutuspäivät tapahtuvat Laurean Leppävaaran kampuksella. Kampukselle on hyvät julkiset liikenneyhteydet, ilmainen parkkialue sekä etuhintainen lounas.

YRITYKSET JA DIGITAALISTEN SISÄLTÖJEN JA -TOIMINNAN HENKILÖTARPEET
Koulutus on suunnattu yrityksille, joilla on tarpeita sisällöntuotannon tehtävissä tai kehittämisen projekteja, jotka liittyvät digitaalisiin sisältöihin liiketoiminnassa. Kunkin yrityksen tarve on yksilöllinen.
Target Partners asiakasyritykset hakevat koulutuksen kautta henkilöitä mm. digitaalisen markkinoinnin, digipalveluostamisen, sosiaalisen median sisältöjen suunnittelun ja toteuttamisen, verkkosivujen kehittämisen, verkkokaupan kehittämisen, digityökalujen käyttöönoton, sidosryhmäviestinnän, teknologiaprojektien hallinnan, kansainvälisen markkinoinnin ja brändin kehittämisen tehtäviin.
KOHDERYHMÄ
Tämä koulutus on suunnattu työnhakijaksi ilmoittautuneille Uudenmaan alueen työnhakijoille, joilla on esimerkiksi viestintäpainotteinen, IT-painotteinen tai kaupallispainotteinen koulutus (tai muu soveltuva tutkinto amk/korkeakoulu) ja soveltuvaa työkokemusta.
Koulutus soveltuu sekä muutama vuosi sitten valmistuneille että jo pitkään työelämässä toimineille. Yritysten tarpeet vaihtelevat perustason tehtävistä vaativiin asiantuntijatason tehtäviin saakka.
Koulutuksen lähiosuus toteutetaan suomeksi – hakijalla tulee olla riittävä suomen kielitaito voidakseen hakea koulutukseen. Muu kielitaito kuten englanti tai ruotsi ovat eduksi.
HAKUOHJE
A. Tee virallinen koulutushakemus Työmarkkinatori -sivun kautta heti tai viimeistään 8.1.2026. Koulutuksen numero on 25026121. Linkki Työmarkkinatorille. Perustele hakemuksessa miksi tämä koulutus soveltuisi juuri sinulle.
B. Lähetä CV ja saate (jossa kerrot osaamisestasi) suoraan Target Partnersille: pasi.kinnunen@targetpartners.fi
Vantaan työllisyyspalvelut vastaa esivalintaprosessista ja hyväksyy hakemusten perusteella soveltuvat hakijat varsinaiseen valintaprosessiin. Tämän jälkeen Target Partners on yhteydessä hakijoihin ja aloitetaan yrityskumppanin haku.
HUOM! Hakemuksia käsitellään työllisyyspalvelujen kanssa 3.12.2025 ja 13.1.2026, hakijoiden esittely yrityksille käynnistyy jo ensimmäisen hakemuskäsittelyn jälkeen.
Koulutussopimus yrityksen kanssa voi alkaa aikaisintaan 19.1.2026 ja viimeistään 2.3.2026. Kokonaiskesto lasketaan osallistujakohtaisesti yrityksen kanssa sovitusta aloituspäivästä lähtien.
LISÄTIETOA
Lisätietoa saat soittamalla Target Partnersille.
Soita asiakaspalvelunumeroomme arkisin 9-16: 010 299 7400.
Asiakaspalautetta aikaisemmista koulutuksistamme:
* Oikein hyvä ja kompakti kokonaisuus! Meillä on ollut yllättävän kiva porukka kasassa (tällä porukalla voisi hyvin pistää firman pystyyn, erilaista ja mielenkiintoista osaamista kullakin).
* Erinomaiset opettajat, erinomainen koulutus ja erinomainen vertaisryhmä! Osallistuisin mielelläni uudestaankin!
* Target Partners on hoitanut koulutuksen hyvin ja on ollut aina hyvin tavoitettavissa vastaamaan mahdollisiin kysymyksiin ja auttanut kurssiin liittyvän yrityspaikan haussa. Kaikki kurssiin liittyvät asiat on tiedotettu ajallaan ja hyvin. Suosittelen Target Partnersin käyttämistä tällaisissa koulutuksissa. Kaikki hoidettu ammattitaidolla.
* Luennot oli tosi hyvin valmisteltuja ja sisällöltään selkeitä. Projekti-/palauteklinikka oli yksi koko koulutuksen parhaimmista anneista.
*Koulutus sujui hienosti – kaikki aiheet oli etukäteen tiedossa ja paljon lisämateriaalia oli tarjolla. Tykkäsin kaikista kouluttajista ja heillä kaikilla oli hyvä valmius vetää etäkoulutusta.


